Bilanz nach Drei Jahren E-Auto
Nach drei Jahren E-Auto-Fahren hat sich schon einiges verändert: größere Reichweiten, mehr Ladestationen und mehr Fahrzeuge Mehr lesen...
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Mehr lesenLadestationen wie Sand an der Nordsee - Holland ist das Eldorado der Elektromobilität. Mehr lesen...
Mehr lesenÜber das Für und Wider, ein Elektrofahrzeug mit einem Range-Extender auszustatten Mehr lesen...
Mehr lesenÜber die nicht so prickelnden Schnellladefähigkeiten des VW ID.3 habe ich mich hier ja bereits ausgelassen. Das betrifft einerseits die Schnelllade-Kurve, die bereits oberhalb 30% abzusinken beginnt, aber problematischer ist die zur Verfügung gestellte maximale Ladeleistung, die mit sinkender Akkutemperatur stark gedrosselt wird. Die vollen und versprochenen 100kW habe ich in den 1,5 Jahren wahrscheinlich zwei bis dreimal gesehen. Im Sommer muss es dazu entweder 28+ Grad haben oder man muss vor dem Laden eine Stunde mit 150 km/h gefahren sein - beides eher seltene Eriegnisse ...
Im Winter wird es noch betrüblicher. Den vorläufigen Tiefpunkt dieses Kapitels durfte ich neulich an einem "potenten" Schnellader erleben (Außentemaperatur ca. 0 Grad, vorher gefahrene Strecke an diesem Tag 150km, 2 Stunden Pause nach 125km, vom Navi geplanter Schnelladestop, Softwarestand 2.3): lächerliche 41kW bei einem SoC von 35% - Da schafft der sechs Jahre alte i3 mit seiner 20kWh-Batterie mehr! Dabei hätte der ID.3 wissen können, dass schnell geladen werden sollte (von ihm selbst ermittelter Ladestop) und eine Batterieheizung hat er ja auch an Board, die einen ansonsten regelmäßig mit extremen Winterverbräuchen "beglückt". Warum wird diese nicht einfach mal angeschaltet kurz vor Erreichen des Schnelladers? Vielleicht hat Tesla auf dieses Feature ja ein Patent, das man sich nicht leisten kann oder will ? ...
Aber VW verspricht mit der Software-Version 3.0 seiner "Elektro-Baukaustensoftware" Abhilfe. Es soll wesentliche Verbesserungen bei den zwei größten Nachteile der Fahrzeuge geben: Der extrem hohe Winterverbrauch wegen der "dämlich" simplen Batterieheizungsfunktion sowie die mangelhafte Schnelladefähigkeit (bessere Ladekurve und Temperatur-Management bei geplanten Ladestops). Im First Mover Club verspricht VW seinen ersten Käufern:
Dear ID. Drivers,
In the past few weeks, we have received many similar questions on essential topics. In the following, we have summarized the most important information according to the current status and hope that it will answer most of your questions.
Further questions on these or other topics are welcome, and we will continue to make every effort to provide you with answers as quickly as possible. We ask for your understanding that we will not be able to provide more precise information
on specific dates until later.
Enhancements to the We Connect ID. App
We are continuously working on improving and enhancing the app. Some new functions have already been added, most recently, for example, the preconditioning timer and the possibility of activating charging stations via the app.
From the beginning of next year (2022), the app will receive additional functions that are also strongly based on your feedback (e.g. Car Finder).
Updatability of already produced vehicles from the ID. Family Of course, we are also constantly optimizing the hardware of the ID.s - but in less finely timed steps than the software (usually with new model years or major product upgrades). It is our goal to design software updates during the year in such a way that existing ID. vehicles benefit from software improvements for as long as possible. This is possible because not all updates dig deep into the operating system or depend on new hardware.
Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which
you will benefit in several ways: You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign. At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates.
Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3.
Retrofittability of hardware (for subsequent activation of additional functions)
There are very strong technical dependencies between the vehicle components. Therefore, a partial hardware exchange does not usually lead to a securely functioning system. Of course, we will look at the possibility of subsequent
hardware installation individually for each hardware update.
Errors in the use of the function - "Preferred charging times"
Various measures are currently being prepared for this and will be part of one of the upcoming update campaigns.
Range optimization at low outside temperatures
With the upcoming ID. Software update, we are introducing improvements through optimized thermal management. This reduces consumption and thus increases the range by adjusting the activation threshold of the battery heating,
especially in short-haul operation. At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging.
In a further step, the preconditioning of the high-voltage battery during AC charging is also improved. The maximum charging power will also be increased. The optimization of the heating curves for the interior in the new
climate software also contributes to increasing efficiency on short journeys in winter.
As you can see, many of the improvements are based on your feedback and ideas! Thank you very much and best regards,
Your Volkswagen ID. Team
Hoffen wir mal, dass das alles so klappt und die Themen dann für den dritten (!) Winter besser laufen. Aktuell warten wir gerade noch 5 Wochen wegen Lieferschwierigkeiten auf das Ersatzteil für das fehlerhafte SOS-Modul. Vielleicht kann man dann ja gleich die 12-Batterie mit tauschen. Wir werden berichten!
2022-01-27